Час і конкуренція вимагають від сучасних видавців бути ориґінальними. Мусимо шукати нові ідеї, нові погляди, розробляти нові проекти; як підлітки з максималістським поглядом на світ, хочемо яскраво та якісно вирізнятися з-поміж інших і при цьому бути успішнішими від них, проте не забувати про головне — бути близькими до свого читача. Упродовж семи років ми активно спілкуємося зі своїми читачами у школах і бібліотеках для дітей. Мало того: знайомство з сучасним автором і його книжками та майстер-класи від художників-ілюстраторів «Граней-Т» давно вже переросли в окремий успішний проект. (До речі, схожий проект для старшокласників із провокативною назвою «С.Е.К.С.» кілька років тому стартував зусиллями фонду «Не будь байдужим!» Ми ж, звісно, до провокативних назв не вдаємося).

Зустрічі у школах і бібліотеках – цікавий, сповнений натхнення й водночас виснажливий досвід. Щойно потрапивши на територію школи/бібліотеки, розумієш, що тут діють свої правила, і в кожному закладі вони різні. Як і в будь-якому колективі, тут є свої цінності (ай-пади, мобілки, закоханості, знання чи «понти»), свої лідери (знову ж таки, залежить від того, що найбільше цінують у колективі) і «лузери» (ті, хто вирізняються з-поміж інших). Утім, хоч би якого віку були учні, в якій би школі навчалися, а результат зустрічі з письменником або художником завжди непередбачуваний. Учителі можуть підготувати презентацію автора і його книжок, видавництво – подарунки й заохочення для учнів, письменник розкаже найкумеднішу історію зі свого життя, але все це буде марним, якщо не відбудеться «контакту». А його може й не відбутися, тож маючи безцінний досвід і спостереження, ми вирішили поділитися з колеґами кількома секретами, на які треба звертати увагу, збираючись у гості до своїх юних читачів.

Перше, на що слід зважати, це – час. Найбільш вдалий період для спілкування на книжкові теми — з 10-ї ранку до 12:00. Не варто розраховувати на увагу школярів, якщо перед зустріччю або після неї в дітей за розкладом обід. Молодий організм або всю зустріч мріятиме про їжу, або ж, наситившись булочками й какао, просто-таки буде неспроможний до поглинання «духовної їжі». Крім того, якщо плануєте зустріч після уроків, будьте готові до того, що вона буде менш вдалою, ніж плановий урок, який учитель надає для спілкування з сучасними письменниками. Бо ж хто з учнів не мріє замість нудного уроку «Основи здоров’я» побазікати про пригоди й книжки? Але якщо те ж саме пропонують зробити після уроків, тут охочих менше, бо ж час навчання скінчився, а значить — пора відпочивати й бігти додому.

По-друге, варто подумати про сам формат зустрічі, інтерактив, конкурси, подарунки тощо. Адже нікому не цікаво мовчки сидіти й слухати, спілкуватися й розважатися завжди веселіше.

І нарешті, по-третє. Не слід нав’язувати свою думку або повчати. Уявіть, що вам знову 9, 11, або навіть 13 — отримуйте задоволення від спілкування так, наче це ваші шкільні друзі, яких ви не бачили вже десяток років. Грайтеся, читайте, малюйте, діліться бутербродами й цукерками, всміхайтеся, допомагайте, знайдіть нових друзів – і наступного разу вони радо вам довіряться, коли ви представите нового письменника.

Кожна зустріч відбувається за участі і з допомогою вчителів і бібліотекарів міських бібліотек, директорів шкіл і керівників книжкових магазинів, свідомих батьків і просто небайдужих книголюбів. Ми дуже вдячні всім, хто долучається до наших зустрічей у школах і бібліотеках, а тих, хто ще не має такого досвіду, запрошуємо до співпраці. Якщо ж ваша шкільна бібліотека ще не має книжок для дітей сучасних авторів або ж ви хочете познайомити учнів із письменниками й художниками «Граней-Т», то ми йдемо до вас ;)

 

Анастасія Музиченко
заступник директора з питань співпраці
з дошкільними та загальноосвітніми
навчальними закладами


themesthemes/3398